Манифестације – између жеља и могућности

Предавања и округли сто одржаће се у Заводу за проучавање културног развитка, 26. новембра 2013 у периоду од 10 до 16 часова.

ПРОГРАМ:

  • 10:00 – 10:15 Поздравна реч Марина Лукић – Цветић, вд директора Завода за проучавање културног развитка и Саша Срећковић, председник Националног комитета за нематеријално културно наслеђе Републике Србије
  • 10:15 – 11:00 James Deutch, Experiences from Smithsonian Institution and Smithsonian Folklife Festival
  • 11:00 – 11:45 Ivona Orlić, Nematerijalno kulturno nasleđe – očuvanje i promocija u Istarskoj županiji
  • 11:45 – 13:00 Пауза
  • 13:00 – 16:00 Округли сто: Манифестације – између жеља и могућности промоције нематеријалног културног наслеђа

Како се манифестације на којима се представља културно наслеђе у Србији организују? Колико дуго трају припреме? Ко су учесници? Када и како се они позивају? Да ли се врше вредновања манифестација? То су нека од питања на које настојимо да добијемо одговоре кроз пројекат „Нематеријално културно наслеђе у Србији – очување кроз рад аматерских друштава и промоција на манифестацијама“.

У време преиспитивања за шта се и у којој мери издвајају средства из јавних фондова у Србији важно питање јесте и шта говоре искуства других, оних који су успели да догађаје етаблирају као стожере око којих се обједињују интересовања стручњака за наслеђе и заједница које желе да показују/манифестују посебност својих начина размишљања и израза.
Милиони људи годишње опредељује се да културе упозна на манифестацијама, посебним догађајима који изражавају и приказују делове живота група и заједница.

Smithsonian Folklife Festival који се већ 46 година сваког лета одржава у Вашингтону годишње привлачи стотине хиљада не само грађана Вашингтона и САД или њихових посетиоца већ и људе из различитих крајева света заинтересованих да у својим државама и у својим заједницама унапреде очување оне врсте наслеђа које говори, пева, игра и показује како смо постали и зашто баш јесмо посебни на таписерији коју зовемо свет.

Истарска жупанија у суседној Хрватској такође је пример који показује како привлачити и одржавати пажњу људи не само на природним лепотама или споменицима већ управо на животу и духу поднебља.

У Србији се годишње организује више од 950 културних манифестација – елитније као што су нпр. БИТЕФ, БЕМУС, ФЕСТ, масовније као нпр. EXIT и Гуча, „обичније“ као нпр. роштиљаде, ракијаде, вински балови, културна лета. Свака од њих на свој начин доприноси грађењу слике о Србији; број је велики и омогућава избор.

Како систематски унапређивати приступе у промовисању живота и духа и како избећи замке које праве бројеви, јесу питања о којима желимо да разговарамо у Заводу за проучавање културног развитка, 26. новембра ове 2013. године.