Noć muzeja kao kulturološki i društveni fenomen u Srbiji

Autori istraživanja:

mr Dragana Martinović i Biljana Jokić

Predmet istraživanja

Kompleksni projekat pod nazivom „Noć muzeja kao kulturološki i društveni fenomen u Srbiji“ obuhvatio je tri podprojekta čiji su predmeti istraživanja bili: 1) karakteristike i razvoj manifestacije; 2) procena korisnosti „Noći muzeja“ i sličnih kulturno-umetničkih manifestacija za unapređenje muzejske delatnosti, i 3) karakteristike, navike i stavovi posetilaca manifestacije o muzejima.

Ciljevi istraživanja

Shodno istraživačkim predmetima, ciljevi su nam bili višestruki. U okviru prvog podprojekta, bilo je važno prikazati:
• koncept manifestacije;
• istorijski razvoj manifestacije;
• ciljeve i sadržaj manifestacije;
• organizaciju i produkciju manifestacije.
U okviru drugog podprojekta, opšti cilj nam je bio da ispitamo stavove kustosa o korisnosti „Noći muzeja“ za celokupnu poslovnu politiku muzeja u Srbiji, a specifični ciljevi su bili ispitati:
• mogućnosti promocije stalne postavke tokom manifestacije;
• mehanizme izbora i produkcije pratećih programa osmišljenih za „Noć muzeja“;
• očekivane i ostvarene efekte;
• mogućnosti, pokušaje i prepreke u organizovanju sličnih manifestacija.
U okviru trećeg podprojekta, opšti cilj nam je bio da sagledamo sociodemografsku strukturu posetilaca „Noći muzeja“, kao i njihove stavove u odnosu prema manifestaciji nasuprot njihovim stavovima prema muzejima. Specifični ciljevi su bili ispitati:
• sociodemografsku strukturu posetilaca manifestacije;
• glavne impresije o manifestaciji – da li je povezana prvenstveno s muzejima;
• doživljaj atmosfere u muzejima tokom i van manifestacije;
• navike posećivanja muzeja tokom i van manifestacije;
• mogućnosti zamene iskustva u muzeju informacijama iz mas-medija.

Metode, tehnike i uzorak istraživanja

U istraživačkom delu prvog podprojekta korišćena su dva osnovna metoda: metod analize i metod ispitivanja. U okviru metoda analize, korišćen je metod analize sadržaja dokumenata. U okviru metoda ispitivanja, korišćena je tehnika intervjua, i to individualni polustrukturisani intervju, u kojem su učestvovali osnivači „Noći muzeja“ u Srbiji, Ana Jovanović, grafički dizajner, i Mladen Petrović, filmski producent.
U drugom podprojektu korišćen je individualni polustrukturisani intervju. Izbor muzeja je izvršen tako što smo uključili predstavnike različitih regiona, a što je rezultiralo konačnom listom od 12 muzeja: Narodni muzej, Etnografski muzej, Prirodnjački muzej u Beogradu, Narodni muzej Valjevo, Narodni muzej Šabac, Galerija Matice srpske Novi Sad, Narodni muzej Kikinda, Narodni muzej Kraljevo, Muzej Ras Novi Pazar, Narodni muzej Niš, Zavičajni muzej Knjaževac. U svim muzejima, u intervjuu su učestvovali kustosi koji su angažovani u organizaciji programa za „Noć muzeja“.
U okviru trećeg podprojekta, primenjena je anketa, s posebno kreiranim upitnikom, a u skladu s postavljenim ciljevima. Upitnik predstavlja sintezu dosadašnjih teorijskih saznanja o predmetu istraživanja i potrebe prikupljanja merljivih indikatora u skladu s ciljevima istraživanja. Za izradu plana uzorka, korišćeni su podaci o broju posetilaca na muzejskim lokacijama prethodne godine, prema evidenciji organizatora manifestacije. Uzorkom je bilo obuhvaćeno 26 gradova s 43 muzejske lokacije. Definisana veličina uzorka bila je 1.500 ispitanika, imajući u vidu karakteristike jednostavnog slučajnog uzorka (što je obimniji, to u većoj meri odražava obeležja osnovnog skupa), kako bi nam bolje pokazao varijabilnost obeležja u populaciji.

Preuzmite: Noć muzeja

Календар

Nema rezultata.

е-Култура

Часопис Култура

UNESCO фонд за културну разноликост

ГЕО СРБИЈА

Последње објаве